OVER NOVECANTO

 

Novecanto is een Gents onafhankelijk gemengd koor. Het brengt hedendaags klassieke muziek. Met een veertigtal liefhebbers streeft het naar een vakkundige afwerking. Taha Posman dirigeert het koor. Pianobegeleiding wordt verzorgd door Katrijn Friant.

 

 

Jaarlijks brengt Novecanto een nieuw concert. Daarnaast doet ons koor ook mee aan verschillende projecten. Steeds vertrekkend uit een centraal thema of muziekstuk, uitgaand van een bepaalde componist of van een muzikaal gegeven gaat het koor op zoek naar aanverwante muziek. Hierbij proberen we steevast nieuwe of onbekende werken te ontdekken.

 

De concerten van Novecanto zitten vol afwisseling. Er wordt gestreefd naar een evenwicht tussen instrumentale en vocale gedeelten, die elkaar goed aanvullen. De aandacht gaat niet alleen uit naar het muzikale element – ook het visuele aspect van een optreden is van belang. Theatrale en speciale effecten kunnen bijgevolg deel uitmaken van het gebeuren. Hierbij gaat het koor het experiment niet uit de weg.

 

 

 

NIEUWE DIRIGENT

 Taha Posman

Wie is Taha?



Taha Posman is geboren in Gent, in het muzikale tumult van de Rode Pomp, als tweelingbroer van Yassine Posman. 


Hij volgt momenteel zijn eerste master klassieke piano aan het Koninklijk Conservatorium Brussel bij Boyan Vodenitcharov. Daarnaast is hij medeorganisator van de Shapovalov Sessions, een door studenten georganiseerde concertreeks in Gent.



Zijn eerste lessen piano kreeg hij van Timur Sergeyenia. In De Poel studeerde hij onder de vleugels van Elisa Medinilla op zijn zeventiende af met als eindexamen een uitvoering van het Tweede Pianoconcerto van Dmitri Shostakovitch, met het symfonisch orkest Sonores, o.l.v. Joeri van Hove.



Via Elisa Medinilla kwam hij in contact met de Nadar Summer Academy, een zomercursus hedendaagse muziek die zijn interesse in het hedendaagse repertoire heeft aangewakkerd. Daar werden ook enkele van Taha’s composities onder pedagogische begeleiding van Daan Janssens uitgevoerd, wat Taha inspireerde om zijn compositorische ambities verder te zetten.



Een belangrijke muzikale baken was Marc Maes, zijn leraar begeleidingspraktijk in De Poel. Die zesjarige opleiding resulteerde in een hedendaagse kameropera Botrytis, gecreëerd op de Nadar Summer Academy. Ook Marcs brede muzikale horizon beïnvloedde Taha’s interessesfeer.



Daarnaast heeft Taha al heel wat koorervaring opgebouwd, als koorzanger in het kinder- en jeugdkoor van De Poel o.l.v. Johannes Dewilde, en al zes jaar als begeleider op de piano.  Als pianist werkte Taha ook samen met de koren Amaranthe en Saevus.



Omdat het koorleven hem enorm boeit, begon Taha drie jaar geleden ook met een opleiding koordirectie bij Johannes Dewilde, bij wie hij nu zijn laatste specialisatiejaar voltooit. Zijn debuut als koordirigent met Novecanto vond in 2022 plaats in de Opera van Gent, met repertoire van Philip Glass.



Verder is hij ook de pianist bij het Malatya Trio, met klarinettist Yassine Posman en cellist Jacob Van Durme, waarmee hij regelmatig concerteert.

 


PIANIST

Katrijn Friant

Katrijn Friant behaalde de diploma's piano en kamermuziek aan het Gentse conservatorium.


In Genève studeerde ze liedbegeleiding bij Dalton Baldwin en Gérard Souzay.

Zij was finaliste van de Gunther-wedstrijd en de Stephan De Jonge-wedstrijd, en laureaat van de Radio 3-prijs voor hedendaagse kamermuziek.

Ze gaf pianoconcerten in Europa, Rusland en Zuid-Amerika, maar haar grote liefde gaat uit naar vocale muziek. Al in haar studententijd ging ze aan de slag als koordirigent.


Ze werkt als repetitor met zangers en begeleidde onder anderen Rolande Vander Paal, Françoise Vanhecke, Erika Pauwels, Jacqueline Van Quaillie...

Zij werkte als freelancer voor het NTG, Arca, de VRT, de Vlaamse Opera, het Symfonieorkest van Vlaanderen, Kameropera Transparant, de Operastudio...


Zij is als docent vakdidactiek verbonden aan het Gentse conservatorium (HoGent) en geeft pianoles aan de stedelijke academie te Deinze.



* Katrijn Friant dirigeerde 20 jaar, van 1991 tot 13 november 2011, het eigenzinnige koor Novecanto. 

 HISTORIEK dirigenten

2015 - 2020 dirigeerde Dominque Maes het koor


Dominique Maes kreeg zijn eerste muzikale opleiding als hoornist aan de Academie en in Harmonieorkest Vooruit te Harelbeke.

 

Na de Kunsthumaniora studeerde hij muziektheorie, pedagogie en koordirectie aan het Koninklijk Muziekconservatorium Gent. Hij werd leraar Algemene Muzikale Vorming te Harelbeke en Kortrijk.

 

Van 1988 tot 2005 dirigeerde hij het koor Ter Duinen Kantorij te Oostende en sinds 1998 het Koninklijk Mariakoor te Heestert.

 

Als koorzanger zong hij in Capella Brugensis, het koor dat verbonden was aan het Collegium Instumentale Brugensis en dat onder leiding stond van Patrick Peire.

 

Terug aan het Conservatorium te Gent ging hij Zang studeren bij Erika Pauwels en werd in deze optie Meester in de muziek in 2008.

 

Sindsdien trad hij op als solist, o.a. in samenwerking met Herman Streulens, bij het Kortrijks Lyrisch Toneel en was jarenlang vaste waarde bij Erika Pauwels’ vocale solistenensemble Arte Vocale.

 

Na zijn zangstudie kreeg hij de kans een zangklas uit te bouwen aan de Academie te Harelbeke en later ook een zang- en koorklas aan de Kunstacademie te Zwevegem. In deze klassen werd de basis gelegd voor het jaarlijks terugkerende project Amuse-gueules, waarin muziek, woord en dans samen in een spektakel op de scène gezet worden.

 

De link met Novecanto was er reeds tussen 1997 en 2002 toen Dominique Maes er als tenor zong.


2012 - 2015 nam Tom Deneckere het dirigeren van Katrijn Friant over.

Pianist en dirigent  werd geboren in Aalst in 1973. Hij behaalde een licentie wiskunde aan de Universiteit Gent en een meesterdiploma in de muziek aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij piano studeerde bij Jan Michiels en orkestdirectie bij Lucas Vis. Aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag volgde hij verder orkestdirectie bij Jac van Steen, Kenneth Montgomery en Herman Engels.


Op zijn 23ste werd hij dirigent van het Oost-Vlaams Kamerorkest. In 2001 was hij assistent-dirigent van Patrick Davin bij de creatie van de hedendaagse opera The Woman Who Walked Into Doors van Kris Defoort. In 2003 dirigeerde hij de premiere van KET, een opera over Brussel van Koen Dejonghe, met uitvoeringen in BelgiÎ en Nederland. Tom dirigeerde ook nieuw werk van Maarten Van Ingelgem, Kristiaan Van Ingelgem en Marcel De Jonghe.


In 2002 richtte hij  op, een professioneel ensemble van jonge musici. Hun doel is om bruggen te slaan tussen de veelheid aan stijlen en genres. Arc-en-ciel trad op voor het Festival van Vlaanderen en maakte de eerste opname van het Requiem van Mariano Rodriguez de Ledesma. Arc-en-ciel wordt bijzonder gewaardeerd als begeleidingsorkest voor het grote koorrepertoire. Ze werkten samen met de Schola Cantorum Cantate Domino voor uitvoeringen van Paulus (Mendelssohn), Mass (Stravinsky) en Saint Nicolas (Britten) en met het Goeyvaerts Consort voor de Cantigas van Maurice Ohana op het festival Musica Sacra Maastricht.


Tom is actief als pianist in verschillende kamermuziekgroepen, zoals het kwartet CamerArte en zijn vaste duoís met Maarten Van Ingelgem, Kris Janssens, Peter Devos en Johan Moeyersoons. Hij speelt regelmatig Liedrecitals met de Duitse zangeres Dorothea Jakob en met stadsgenote Tineke Van Ingelgem. Hij speelde ook pianopartijen in enkele grote koor- en orkestwerken, o.a. van Mozart (Concertoís in d en in C), Beethoven (Chorphantasie), Britten (Saint Nicolas), Honegger (Le Roi David) en Haydn (Die Schˆpfung).


Zijn ideeÎn over de maatschappelijke functie van kunst, de rol van de musicus en de relatie tussen partituur, musicus en publiek vat Tom samen in de slagzin fair music. Het is ook de slogan van dat een brede waaier van muziekbelevenissen aanbiedt.